lördag 14 november 2009

Mässa!

Tammerforsmässan Suomen kädentaidot är ett av årets måsten. Tre stora hallar fulla med hantverk, material, prova-på hantverk-, utställningar, modeshower, utkorande av årets vinnare i olika hantverk, stenar och smycken för stenfolket... och mängden besökare är obeskrivlig. Det känns som en omöjlighet att åka dit med egen bil, för man är tvungen att gå hur långt som helst för att ens komma fram till ingångarna. Buss alltså, resan ordnades av Loftet i Vasa. Resan till och från Vasa gick i trevligt sällskap: Doris och Ingalill. Titta på Doris här: Topparsbacken

Jag skulle inte köpa så mycket, nej, absolut inte. Men för säkerhets skull, utifallatt :-) tömde jag spargrisen.

Det fanns ovanligt mycket fibrer på mässan i år: merinotops, silke, ull i olika kvaliteter. Nästan allt var tvättat och färgat. På Ravelrys finska spinnforum kom det förra veckan flera inlägg om all den smutsiga bedrövliga ull som såldes på mässan i Helsingfors i början av november. Det är obegripligt att sådant ännu förekommer. Men i Tammerfors såg jag inget av detta. Det kan förstås hända att jag missade just den montern, för jag hann inte se allt. Men jag såg bl.a. riktigt trevlig grön Kainuun harmas-kardflor, och Pirtin Kehräämö hade ganska mycket kardflor i olika färger. Spinneriet sålde också förgarn i många färger.

Jag köpte några nystan garn, men mest tittade jag bara, och fingrade på de garner jag inte sett tidigare. Ett nystan ska till England, som gåva i Ravelrys RAK Europegrupp. Men jag köpte alla stickor jag kunde, stickorna tog nämligen slut väldigt fort. Jag lyckades få några paket KnitPro rundstickor, och en ny grej: rundstickor med extremt tunn kabel. Jag testade dem i bussen hem, och de kändes väldigt bra. Här hittar man dem: Kollageyarns.

Skräddarsax, nålar för nålbindning, nåletui, glaspärlor, en liten ammonit som känns väldigt trevlig i handen, och några knappar rymdes också med. Och en liten Tolvana åt min man. Den står mitt i fotot och tittar vindögt upp mot skyn.
När jag kom hem hittade jag två överraskningar: två böcker, en slynggaffel och två kroknålar från Slöjdmagasinet, och ett RAK-paket med fibrer från Marie! Tala om julafton! Tack Marie! De här fiberduttarna ska jag lägga till mina egna, och i december ska jag börja spinna ett extra roligt garn.
I dag är jag lite obeslutsam om vad jag egentligen ska göra. Ska jag ordna hyllorna så alla fibrer får plats, göra risotto, gå ut med hunden, baka äppelkaka, eller sticka julklappssockor och läsa Kära syster av Joyce Carol Oates? Jag kan ju börja med att koka kaffe.

4 kommentarer:

  1. Åååh, vad mycket roligt du hittade på mässan! Jag är sååååå avundsjuk på alla er som for dit. (Vi skall ju då inte tala om att jag varit på mässa för mindre än en månad sen). Skall du börja/fortsätta nålbinda? Hörde att Loftet skall ha kurs i det i januari/februari som jag tänkte fara på.

    SvaraRadera
  2. Jag fortsätter nålbinda om tiden räcker till :) Det var någon som nålband i mässbussen. Nålbindning är verkligen roligt, rekommenderas.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du börjat blogga! Ännu en blogg att sätta till "att-följa-listan" :-)

    Dina inköp ser fantastiskt roliga ut. Jag hade så gärna åkt på mässan i år, men jag får väl bara vänta på nästa års mässa istället. DÅ ska jag shoppa och njuta. Sara stannar hemma!

    SvaraRadera
  4. Vi ses nästa år då, om inte förr :) Det var många mammor med små, sovande barn i bärselar på mässan. Men att sitta i vagn nere på golvnivå kan inte vara roligt. Jag såg faktiskt inte så många sådana, kanske just därför.

    SvaraRadera