måndag 15 februari 2010

Träffas på riktigt

På Ravelry hittar man mängder av likasinnade. De flesta bor för långt ifrån varandra för att kunna träffas. Men man kan hitta folk inom rimligt avstånd också. Tre textilintresserade damer E, M och B åkte förra lördagen ett hundratal km till L. Vi fick jättegod mat, gott hembakt bröd och kaffebröd. Vi fick klämma på ljuvliga Wollmeisegarner. Vi pratade mycket och länge :) 

Vi fick se en mängd vantar och sockor. L visade oss två lådor fulla med undervisningsmaterial, som hon använt på kurser och i skolan. Jag tror ju att det är bara en bråkdel av vad hon har i sina gömmor. L har också verkligt fina stickböcker. Jag började undra om jag inte borde skaffa mig några jag också.

När L öppnade dörren för oss kände jag igen henne. Vi har varit på samma kurser åtminstone tre gånger. Vi har t.o.m. suttit bredvid varandra på Maria Gullbergs virkkurs för några år sedan.

L hade bland annat stickat en mycket välgjord korgbotten. Hennes har inga hål i hörnen som mina jämt får hur jag än flyttar maskorna. Hon hade också stickat en mudd som vrider sig. Garnet i mudden på fotot nedan är flamfärgat, det är alltså ett garn, inte två. L hade också avmaskat för fingrarna så att vanten passar hennes hand med kort lillfinger, vilket jag också har. Hon hade gjort en trevlig sockhäl där de upplockade maskorna stickas i rätstickning i några varv. Hon har smygvirkat vantar, vilket inte är så vanligt nuförtiden. Det var smygmaskvirkningen (krokvirkning), som gjorde att L och jag började maila varandra på Ravelry. Hennes vantar kändes underbart mjuka och varma. Du ser dem på fotot längst upp.

Naturligtvis stickade tre av oss. M hade sländan med också. L var upptagen av sina värdinneplikter. Bordet var fullt av böcker, tidskrifter, stickningar och färdiga plagg.
Om vi ska träffas igen? Ja, det ska vi. Tre av oss väver, alla stickar, två spinner mycket men alla fyra kan spinna, och troligen virkar allihop (minns inte om vi alls hann prata om virkning). Antagligen har vi fler gemensamma tekniker att diskutera. Vi kunde t.ex. fortsätta med olika slags uppläggningar, för där finns mycket att lära. Vår skoluppläggning med två ändor är verkligen inte den enda.

1 kommentar: