torsdag 22 april 2010

När man inte kan spinna - When you can't spin

Man kan förstås tycka att det är ganska dumt att ha spinning som den stora passionen om man har dåliga vrister. Jag har bytt från spinnrock med en trampa till spinnrockar med två trampor. Det är ganska fiffigt, men det hjälper inte mot en akut inflammation i form av hälsporre

Jag har tittat reklam för elspinnrockar i flera år, men tyckt att de ser väldigt tråkiga ut. Så tipsade Caprifool om den här: Minispinner. Nu klickade det till! En sådan vill jag ha!

Det är dags att sälja den ena av mina spinnrockar. Det blir Kromski Symphonyn, som jag inte skulle kunna ta med mig när jag spinner för publik. Min fot blir bättre småningom, men den blir aldrig helt bra. Den har krånglat i 20 år. Men jag tror ju att jag fortfarande kommer att kunna spinna på trampspinnrock ibland.

You can of course think that having spinning to be the great passion of your life is rather silly if you have bad ankles. I changed from spinning wheels with one treadle to ones with two treadles. That's pretty handy, but it doesn't work when you have an acute inflammation, Plantar fasciitis.

I have looked at ads for electric spinning wheels for many years, but I thought they all look very square. Then Caprifool showed me this: Minispinner. I was caught! I want one of those!

I will sell one of my wheels, the Kromski Symphony. I can't take her on SIPs, so I'll keep the Sonata. My foot will never heal completely. It's been bad for 20 years, but as the bad periods come and go I think I will still be able to spin on a treadled wheel once in a while.

8 kommentarer:

  1. what a great looking spinner! i'd consider putting it on my list (okay, fairly far down, as i want a drum carder and conventional spinning wheel first!)

    on a side note, what kind of treatment have you had/sought/tried for your plantar faschiitis? i am a massage therapist in canada, and have had a decent amount of success reducing symptoms and pain in clients with the condition. just a thought.
    btw, i am enjoying your blog!

    SvaraRadera
  2. Thank you, it's nice to hear you like my blog :) And good luck with the wheel and the carder!

    Ankle treatment: the other ankle has been operated on: the Achilles sinew was "cleaned" and part of the heel bone was removed (with a carpenter tool, I think, and a hammer LOL, I heard a knocking sound and asked what it was and the doctor said "I'm knocking this thing smaller so you won't have trouble with it later" and I have no trouble with that ankle, thank you Sakari Orava). I do wish he'd had hammered a bit at the other ankle at the same time! Reasonable, good shoes, bandage, tape, rest. Today I ordered a gel thing to put under my heels. When it's really bad I borrow a stick and use that a couple of weeks.

    SvaraRadera
  3. En av mina korrespondenter på Ravelry har en hel del trassel med å få till den och hon är en duktig spinnerska. Nu finns det ju måndagsexemplar.....och så är jag inte våldsamt glad i elspinnare med adaptrar för elen - men men....

    SvaraRadera
  4. De jobbar på att eliminera felen, det är ju en ganska ny maskin. Jag har sett både positiva och negativa omdömen på Ravelrys forum (finns flera för elspinnare).

    Jag är öppen för förslag, jag kan blunda medan jag spinner |))

    SvaraRadera
  5. Hah! Jag har ju också gluttat på Hansen Minispinner :) och har provat en Ashford faktiskt :) Ashforden var faktiskt riktigt bra iofs den enda jag testat ;) jag KUNDE ha haft lite högre hastighet om jag skall vara helt ärlig. Det var för plajjandet då...

    SvaraRadera
  6. Amelia Garripoli bloggade om sin minispinner, titta på Ask the Bellwether 20.4. Vi är antagligen bara i början av en elspinnarutveckling. Vi är många äldre som börjar få slitna vrister och knän.

    SvaraRadera
  7. En cybervän till mig har köpt em Minispinner som hon har provat i några veckor nu. Och hon är nöjd. Det enda hon saknade var den meditativa rytmen en trampad spinnrock ger.

    SvaraRadera
  8. Lite musik kanske hjälper? Treadle songs. Jag får be barnet fundera på det där och göra elspinnarmusik. Jag har läst om någon spinnare som trampade fast hon inte hade några trampor, men jag minns inte vem det var.

    SvaraRadera