måndag 24 maj 2010

Krusidullmössa - Frillhat

I papplådan med getingboet (skrolla nedåt på bloggen så hittar du det) fanns en del monteringsjobb och några handspunna garner, och den här mössan som jag inte alls gillade när jag fått den klar för runt åtta år sedan. Nu tyckte jag den var riktigt rolig, dessutom passar den mig. Jag hade inte tänkt blogga om den här mössan nu, men jag kan inte låta bli efter att ha läst Caprifools blogg för en stund sedan: titta på hans ljuva babymössa :)



In the cardboard box with the wasp's nest (scroll down on the blog and you'll find it) there were some UFOs that need finishing, handspun yarns, and this hat that I didn't like at all when I had finished it about eight years ago. Now I thought it was quite fun, and besides it fits me. I had no intention to blog about this hat now, but after having read Caprifool's blog for today I just had to! Isn't that baby hat cute :)

Garnerna är mina egna handspunna. Det svarta är llama och silke, som jag fått i en swap av min vän Kris i Colorado. Llamaullen kom från hennes egen unga llama, och den är mycket mjuk och förstås väldigt varm. Jag minns att jag ville ha ett ganska grovt, tvåtrådigt garn för att få fram strukturen i fibrerna. Det mångfärgade spann jag entrådigt av en batt jag hittade på någon mässa.

The yarns are my own hand spun. The black yarn is llama and silk I got in a swap from my friend Kris in Colorado. The llamawool came from her own young llama, and it's very soft and warm. I remember I wanted a rather thick, twoply yarn that would show the structure of the fibers. The multicolor yarn I spun singles from a batt I found at a trade fair.

7 kommentarer:

  1. Tack! Och den hade jag tänkt riva upp :D

    SvaraRadera
  2. Nää-ä! INTE repa upp! Jag tyckte den var shitsnygg! Är det en hittepåmössa?

    SvaraRadera
  3. Nej, nu tänker jag inte repa upp den! Jag minns inte mera vad det var jag inte gillade. Visst är det en hittepåmössa, stickad utan större eftertanke eller planering, som jag ofta gör.

    SvaraRadera
  4. Tur att du inte rev upp den. Den verkar vara lite vikinga-inspirerad.

    SvaraRadera
  5. Jag tror flätan är från Lavolds Vikingamönster i stickat, faktiskt.

    SvaraRadera