söndag 27 juni 2010

Vad är det där? - What is that? - Mikä tuo on?

VAD är det som springer över åkrarna? En räv? En vitsvanshjort? En belgisk jättekanin? Naturligtvis har jag glömt glasögonen nere i sovrummet. Jag hinner inte ens plocka upp kameran så försvinner sprintaren bakom buskarna. Så kommer den fram, vänder och springer tillbaka, mycket mycket snabbt. Nu kan jag se hur den rör sig. En whippet! Å så snyggt!

WHAT is that running across the fields? A fox? A white-tailed deer? A Belgian giant rabbit? Of course I have left my glasses downstairs in the bedroom. I don't even have time to pick up the camera before the sprinter vanishes behind some bushes. Suddenly it appears again, running in the other direction, very very fast. Now I can see how it moves. A whippet! How beautiful!

MIKÄ tuo on joka juoksee peltojen yli? Kettu? Valkohäntäpeura? Belgialainen jättikani? Tietysti olen unohtanut silmälasit alakertaan makuuhuoneeseen. En edes ehdi nostaa kameraa kun sprintteri jo häipyy pensaiden taakse. Sitten se ilmestyy taas, kääntyy ja juoksee takaisin, hyvin hyvin nopeasti. Nyt voin nähdä miten se liikkuu. Vipetti! Voi kuinka kaunis!

2 kommentarer:

  1. Hej, Johanna heter jag och bor i sverige. Jag är otroligt intresserad av att börja spinna, först på slända och så kanske också pröva spinnrock. Men jag hade tänkt fråga dig - har du någon aning om vad som är bäst att börja med i sländväg? Finns ju så himla många olika sländor att välja mellan... Sen är jag också nyfiken på hur man gör när man tvinnar ihop flera garntrådar... Jag har en massa ull hemma, vet inte vilken sorts får det kommer från, men inget att göra av den eftersom jag ännu inte har en slända...

    Tacksam för svar!

    MVH
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna, kul att du vill spinna! Jag tycker du kollar spinnkurser. Om du är med i Ravelry kan du fråga på forumet Spinning in Sweden var närmsta kurs är, eller om det finns någon spinnare nära dig som kan visa grunderna. Det finns också många bra videon på Youtube. Jag tycker att en topptyngd slända som väger ca 28 gram är bra för nybörjare. Det är en mångsidig slända som man kan spinna många olika fibrer och garner med. Det går att lära sig själv (jag har gjort det), men lättast är det om någon kan visa.

    Hälsningar Barbro

    SvaraRadera