lördag 10 juli 2010

En vecka på Tour - One Week on Tour

Nu har Tour de Fleece hållit på en vecka, och jag har inte spunnit så värst mycket fast jag spunnit alla dagar. Det som gör mig glad är att jag äntligen tämjt den besvärliga silke-kashmir topen som jag grälat med i flera år. Under den tiden har jag lyckats provspinna bort ungefär 40 % på olika spinnrockar och sländor. Men nu blir det faktiskt ett tretrådigt garn på Kromski Sonatan. Hurra!

Tour de Fleece has been going for a week now, and I haven't spun very much even if I have spun every day. I'm happy that I have tamed the difficult silk-cashmere top I have been quarreling with for many years. During that time I have succeeded to testspin or rather destroyd about 40 % on different wheels and spindles. But this time I will spin a 3-ply yarn on my Kromski Sonata. Hurrah!

 
Det har också varit hembygdsdagar med mycket folk på byn, fast hettan var en prövning för oss som jobbade. Jag och många andra är varje år lika förtjusta i de röda brandbilarna och minibussen. På jobbet har vi stickade dukar från de första årtiondena på 1900-talet i våra montrar. Det är museet Myrbergsgården som ställer ut, och dukarna finns i biblioteket fram till jul. Då får vi en ny utställning från det fantastiska lilla museet som är fullt av textila skatter.

The festival we have every year was fun with a lot of people in the streets, even if the heat was a trial for us who where working. Me and many others like the red fire engines and the mini bus. At my job we have knitted doilies from the first decades of the 1900s in the showcases. The doilies are from the museum Myrbergsgården, and you can see them in the library the next months. Around Christmas we get a new exhibition from that amazing small museum, full of textile artefacts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar