söndag 17 oktober 2010

Sticka mera med Kirja Kongsbak

Nu har jag stickat en provlapp i dubbelstickning med Kirja Kongsbak som lärare. Det var jätteroligt! Jag har prövat tekniken för många år sedan, men inte stickat något plagg. Här är min provlapp (undertill ser ni litet av en sjal jag stickar i grönt handfärgat alpacka-silkegarn):

 Och här är Kirjas dubbelstickade kofta. Den är vändbar.
Loftet i Vasa huserar i ett gammalt hus mitt i centrum. Här finns en butik med finskt hantverk och konsthantverk, utställningsutrymmen och rum för kurser och möten, och ett café jag varmt rekommenderar. Lunch med varmrätt eller pajer, smaskiga bakelser. Vivian Höxbros och Hanne Falkenbergs stickade plagg var utställda tidigare den här månaden. Här är ett foto taget i dag i taskigt ljus, men här finns i alla fall några typiska Höxbro- och Falkenberg-plagg. Det är fascinerande med dansk stickdesign. Det var en fin helhet, utställningen och kurserna tillsammans förstärkte varandra. Loftets gäng visade än en gång att de kan ordna fina, genomtänkta kurstillfällen. Ni får också titta på en interiör från ett annat av caféets rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar