torsdag 11 november 2010

Llamagarn - Llama yarn

Jag har en liten hög llamafibrer, som jag fick av min vän Kris. De är från Domino, som Kris beskriver så här: ... "han var en fin gåva från en kär vän till mig, Myra Freeman, när hon skingrade sin flock pga försämrad hälsa. Hon skrev en otrolig bok för att hjälpa llama- och alpackaägare att sköta sina djur i varma klimat. Folk citerar fortfarande ur den boken! Han har alltid varit en sötnos, producerar givmilt fibrer som är i alpacka-änden vad diametern beträffar, fast han INTE har alpacka i stamtavlan. Man kan oftast hitta honom vid hökrubban, där han hoppas få lite grönsaker - morötter och russin är hans favoriter, fast han har accepterat äppel, smakat på en apelsinklyfta, och han älskar selleribottnar!" Hm, vem gör inte det, säger jag :)

Llamahår är inte alltid så lätta att spinna, fast det naturligtvis finns olika kvaliteter, en del lättare, en del svårare att spinna. Jag ville bevara färgerna, och därför spinner jag direkt från totten utan att karda eller kamma. Jag spinner alltid tottar från den klippta änden.

Sådana här fibrer försöker jag inte spinna till ett jämnt och slätt garn. Det får se halvslarvigt ut, raggigt som en llama. Men det ska vara tillräckligt tunt för att se bra ut i mössan jag planerar. Därför spinner jag på slända, som är ett redskap jag gärna använder när det krävs precision. Jag spinner med mera snodd än jag annars skulle göra eftersom jag vill att den korta bottenullen skall hållas kvar i garnet. Jag använder en favoritslända, en mini Bosworth som nästan är för snabb för fibrerna.

I have a small heap of llama fibers I got from my friend Kris. They are from Domino, whom Kris describes like this: ..."he was the great gift from a dear friend of mine, Myra Freeman,when she was dispersing her herd due to ill health. She was the author of an incredible book on helping llama and alpaca owners make sure their charges are comfortable in hot weather. That book is still quoted today! He's always been a sweetie, and produces bounteous amounts of fiber that runs in the "alpaca" range of micron count, despite having NO alpaca in his background. He's usually found hanging around the hay feeder, hoping for a handout of some veggies--carrots and raisins are his favorites, however he's accepted apples, sampled an orange slice, and loves celery bottoms!" Hm, who doesn't, says I :)

Llama hair is not always easy to spin, even if there of course are different qualities, some easier, some more difficult to spin. I wanted to preserve the colors, so I'm spinning the locks without carding or combing. I always spin locks from the cut end.

I don't try to spin fibers like these even and smooth. The yarn may well look a bit untidy, shaggy like a llama. But it has to be thin enough for the hat I'm planning. That's why I use a spindle, a tool I often use when precision is needed. I have to put in more twist than I otherwise would do because of the short undercoat. I want the soft warm hairs to stay in the yarn and not shed when I wash it. I use one of my favorite spindles, a mini Bosworth that is almost to speedy for the fibers.

2 kommentarer: