tisdag 21 december 2010

Sländspunna garner - Spindled yarn

Första härvan Shetland sjalgarn är klar. 25 gram tvåtrådigt garn, 366 meter. Det här spann jag på en av Michael Williams lätta sländor och tvinnade på en minibossie. - The first skein of Shetland lace yarn is spun. It's 25 grams 2-ply yarn, 366 meters. I spun it on one of Michael Williams' light spindles and plied on a minibossie.

Jag har också spunnit klart kashmir-silkeblandningen jag fick som varuprov från Ullaffären. Det är bara några gram supermjukt garn, som kanske ska användas i muddar tillsammans med något annat. - I have also spun the cashmere-silk I got as a sample from The Wool Business. It's only a few grams of super soft yarn, that I probably will use in wristwarmers together with some other yarn.

Jag spann på min härliga ryska slända från IST Crafts. Den här sländan är mycket snabb och rolig att spinna på. Fibrerna var kammade, så ett klassiskt långdrag fungerade inte. I stället spann jag med något som kanske kan kallas "drafting against twist": jag snurrade igång sländan samtidigt som jag drog ut fibrerna vartefter snodden nådde triangeln. - I spun on my awsome Russian spindle from IST Crafts. This spindle is very fast and fun to spin on. The fibers where combed, so a classic long draw didn't work. I spun with something that might be called "drafting against twist": I twirled the spindle and drafted as the twist entered the triangle.
På en midibossie slända hittade jag ett garn jag glömt bort: 158 meter North Ronaldsay, 38 gram, tvåtrådigt. Det här garnet ska användas i mössan jag funderar på ibland, en varm vintermössa med garn från sällsynta fårraser och mitt varggarn. Det är årets mörkaste dag, inte det optimala ljuset för fotografering. Men här är i alla fall det mörkbruna garnet från det här roliga fåret som en stor del av året lever av sjögräs. - On a midibossie spindle I found a yarn I had forgot about: 158 meters of North Ronaldsay, 38 grams, 2-ply. This yarn I will use in a warm winter hat I'm trying to figure out once in a while, with yarn from rare sheep breeds and my wolf yarn. It's the darkest day of the year and not the optimal light for photos, but here is the dark brown yarn anyway. This fun sheepbreed lives on seaweed for several months a year.

3 kommentarer:

  1. Tällainen kaunis spinning, Shetland näyttää erittäin hieno ja tasainen.Cashmere / silkki on kaunis ranteenlämmittimet ja North Ronaldsayn on ihana. En tiedä IST teki Venäjän karat - Minun täytyy saada yksi, koska ne näyttävät erittäin hyödyllinen!

    Sinun spinning on erittäin hyvä!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, 360 meter är vad jag får på 100 gram om JAG spinner riktigt tunnt. Allt är relativt? :) Fast å andra sidan, det är lättare att spinna tunnt på slända än på rock. Tycker jag i alla fall. Eller så är det bara min Louet som är ovillig.

    SvaraRadera
  3. Mmm.. håller med sjömannen. 350m på 25g är ju helt otroligt tunnt :)) Vackra garner!

    SvaraRadera