lördag 17 september 2011

Rosa garn och getskinn

Vi var på marknad i dag. Där såg jag det här garnet:
Det är färgat med blodspindling, Cortinarius sanguineus . Jag hittar inte såna svampar. Jag går nog på andra ställen antar jag. Jag söker ju mest ätliga svampar, fast jag tittar gärna på andra också.

Jag såg också ett vackert getskinn ovanpå ett kritvitt fårskinn. Jag är ju spinnare, ifall det undgått någon, så jag kikade närmast skinnet, och visst finns där väldigt fin, grå bottenull. Bara att kamma loss under fällning och vips har man fake cashmere :)
Skinnet kändes fasligt varmt när man lade handen på det. Säljaren berättade att man förr gjorde byxor av sådana getskinn. Det måste ha varit fruktansvärt varmt. En holländare hade berättat för henne att männen gick och kliade sig på rumpan dagarna i ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar